• TAP2016; Beeldenwand

TAP2016: Waarom 7 papiersoorten gekozen voor de Beeldenwand

TAP2016: Waarom 7 papiersoorten gekozen voor de Beeldenwand

Op TAP2016 , Talks About Photography, afgelopen zondag 11 september in Theater Kikker in Utrecht, heb ik de Fine Art Prints verzorgd die met het grote projectiescherm de Beeldenwand vormden.
TAP2016; Beeldenwand
In totaal 15 Fine Art Prints, elke spreker heeft een beeld aangeleverd, geprint op formaat 60x90cm of daarin passend. Hiervoor heb ik 7 verschillende papiersoorten gebruikt.
De reacties op de beeldenwand waren allemaal lovend. De sprekers hebben na afloop hun print mee mogen nemen, de meesten hebben dat ook gedaan. Enkelen niet, die konden niet tot het eind blijven. Deze krijgen alsnog hun print afgeleverd.
#TAP2016

7 Papiersoorten?

Bij het maken van beelden/foto’s gaat het om gevoelens, om beleving. De rol van een Fine Art Print is die gevoelens, die beleving maximaal tot uiting laten komen.
Een Fine Art Print haalt het beeld weg uit het virtuele het abstracte op een beeldscherm en breng het naar het tastbare fysiek aanwezig zijn. Je gaat dan ook meer zintuigen gebruiken om het te beleven , om die gevoelens ook te ervaren.

De aangeleverde beelden zijn stuk voor stuk buitengewone beelden, niet alleen om sec de inhoud, vooral ook om de gevoelens, de beleving die ze oproepen. Door de lezing van elke spreker kreeg die lading van hun geprinte beeld voor mij wel een extra boost.

Het hadden dus ook 15 papiersoorten kunnen zijn! In ieder geval niet een enkel papiersoort, daarvoor waren de verschillen tussen de beelden en de lezingen gewoon te groot.

Hoe dan tot de papierkeuze gekomen?

Voor mij zijn 2 zaken bepalend om tot een papierkeuze te komen voor een beeld/foto: de beeldmaker en het beeld zelf.

Normaliter is mijn eerste contact met een klant een gesprek, bij voorkeur face 2 face, anders via de telefoon etc. Daarmee krijg ik een beeld van wat de beeldmaker beweegt. Daarna ga ik samen met de beeldmaker de beelden bekijken en ondersteun ik de beeldmaker in de passende keuze voor een papiersoort. Proefprints zijn daarbij gebruikelijk.

In dit geval was in de voorbereiding tot TAP2016 geen tijd voor persoonlijke gesprekken met de sprekers, wel wist ik al iets over de inhoud van hun lezing, daarnaast heb ik op de website en social media hun uitingen op me laten inwerken.

Daarna naar elk van de beelden gekeken en een papierkeuze gemaakt. Zodoende kwam er uit dat ik 7 verschillende papiersoorten heb gebruikt.

 

Waarom welke papierkeuze?

TAP2016; Daphne WagemanDaphne Wageman: Over haar project BlindZicht

Papierkeuze: Canson Velin Museum Rag
Waarom: Hoe geef je blindheid weer in een zichtbaar beeld, hoe toon je de kwetsbaarheid, tegelijkertijd ook dat het mensen zijn die willen leven, net als jij en ik?
Dan is voor mij de keuze op een mat fine art papier, en gelet op het beeld gekomen op dit papier met enige textuur. De papierkleur geeft goed de warmte van een mens weer, de gevoeligheid in de gekozen belichting tot in de donkere delen wordt gedragen door de textuur.

 

 
TAP2016; Jannemarein RenoutJannemarein Renout: Over de vaak wat moeilijke relatie tussen autonoom werk maken en jezelf profileren.
Papierkeuze: Innova IFA11
Waarom: Hoe geef je een alle opzichten uniek beeld, op bijzondere wijze gemaakt, weer zodat je als het ware erin gaat, door dat lijnen/kleuren/vlakkenspel heen gaat en gaat zien/voelen wat jij er dan in waarneemt?
Dan is voor mij de keuze op een mat fine art papier, vrij wit van kleur en gelet op het beeld gekomen op dit papier met een lichte textuur, die de “beweging” tussen de lijnen, kleuren en vlakken doet uitkomen.

 

 

 
TAP2016; Ronald de JongRonald de Jong: Over mensen fotogreren die het aandurfden om kwetsbaar voor zijn camera te verschijnen.
Papierkeuze: Hahnemuhle Photo Rag Ultra Smooth
Waarom: Hoe geef je gevoelens weer die te beschrijven zijn als kwetsbaar, gekwetst, verdriet, maar ook als kracht om er weer bovenop te komen.
Ook hier de keuze voor een mat fine art papier, maar dan een met heel weinig textuur zodat de details die ertoe doen er maximaal uit komen. Het zijn subtiele zaken, die bij elkaar dit complexe gevoel moeten doorgeven aan de aanschouwer ervan.
Bas van Beek: over de toekomst van de fotografie in Nederland.TAP2016; Bas van Beek

Papierkeuze: Hahnemuhle Fine Art Baryta
Waarom: Er is geen toekomst zonder verleden. Dit beeld, uitgezocht door de staf van Hollandse Hoogte schetst dit op een voortreffelijke wijze. Eeuweneoude skutsjes stoer zeilend in een wedstrijd met een en al kracht, gefotografeerd in 1996 met voor die tijd varend met zeilen gemaakt van een modern doek inplaats van die oorspronkelijke zware donkerbruine zeildoek. Nu geprint op een bariet papier, eveneens oud, maar dan digitaal met de modernste inkjet technologie geprint.
Daarom de keuze voor dit papier, met zijn krachtige wit en weergave van grijstonen, wat die genoemde elementen optimaal doet uitkomen.
TAP2016; Xaviera Ringeling

Xaviera Ringeling: over contentmarketing

Papierkeuze: Hahnemuhle Photo Rag Pearl
Waarom: Enthousiasme, doelgerichtheid, zeer voorkomend, elegant, met een kwinkslag zijn typisch de begrippen die ik bij Xaviera associeer. Daarom ook de keuze voor een verfijnd zijde-mat fine art papier.

 

 

 
TAP2016; Allard de WitteAllard de Witte: Over het FAS project en hoe hij dit soort omvangrijke projecten aanpakt en in de markt zet

Papierkeuze: Innova IFA41
Waarom: De uitstraling en tegelijkertijd ook emoties die dit beeld van dit jonge kind oproept, de wil tot leven ondanks het zeer ernstige FAS syndroom. Daarom een papier dat die uitstraling goed doet uitkomen.
TAP2016; Roy SoetekouwRoy Soetekouw: praten over zijn project OPEN en wat hem dat opgeleverd heeft

Papierkeuze: Innova IFA41
Waarom: een bijzonder beeld dat de mens centraal heeft, relatief nietig neergezet in een omgeving. Een mens op zoek naar iets. Om dat goed weer te geven, in goede verhouding en met alle details in het donkere vond ik dit papier passend om dat gevoel goed weer te geven.
TAP2016; Armando ElloArmando Ello: hoe pak je het uitgeven van een boek aan en hoe zorg je voor een succesvolle crowdfunding

Papierkeuze: Innova IFA41
Waarom: De statuur waarmee Armando op dit portret staat, de glans in meerdere opzichten, de sterke contrasten zowel in beeld als in persoonlijke uitstraling.

 

 

 
TAP2016; Anais LopezAnaïs Lopez: hoe je geld kunt vinden voor je projecten

Papierkeuze: Hahnemuhle Photo Rag Pearl
Waarom: Het beeld van jonge kinderen op weg naar iets, onderwijl plezier hebben, in een mooi landschap, met een ietwat dreigende lucht. Vooral het plezier wat de kinderen uitstralen, om dat goed over te laten komen is gekozen voor dit papier.
TAP2016; Rudi HuismanRudi Huisman: het belang van netwerken, zowel off- als online, en het bouwen van een community

Papierkeuze: Innova IFA11
Waarom: De subtiliteit in dit beeld van een jong kind, de band tussen haar en de fotograaf, het spel van licht en schaduw. Hier had ook een zijde-mat papier goed gepast, maar op dit matte papier met lichte textuur komt het gevoel het beste tot uiting.

 

 

 

 
TAP2016; Chris de BodeChris de Bode: Pak de kans, er komen er niet zoveel voorbij

Papierkeuze: Innova IFA41
Waarom: Sterk beeld met veel verzadiging en een fraai profiel portret waar wel wat van uit gaat, mogelijk een snapshot – zo’n kans, wel heel sprekend en treffend gepakt.

 

 

 

 
TAP2016; Ilse WolfIlse Wolf: over haar boek, social media en het belang van echtheid

Papierkeuze: Innova IFA11
Waarom: Een prachtig moment van contact tussen een oudere dame en een parkiet, de band tussen deze twee, de openheid, het liefe. daar doet een mat papier met lichte textuur dit gevoel het beste uitkomen.

 

 
TAP2016; Petra van VlietPetra van Vliet: over hoe je van een idee een bedrijf maakt

Papierkeuze: Hahnemuhle Photo Pearl
Waarom: De uitgelatenheid van de geportretteerde, de sneeuw, haar kleding. Vooral de uitgelatenheid, als het ware bevrijd. Dit papier, niet te glanzend wit fijn papier doet dat gevoel en uitstraling goed uitkomen.

 

 
TAP2016; Ronald SchmetsRonald Schmets: over de veranderende fotografiemarkt in Nederland, en hoe moet je je als fotograaf bewegen op deze markt.

Papierkeuze: Proline Vibrant Superior Fine Art Silk Rag
Waarom: De verfijning, de fijne kleurnuancering, toch ook – zij het mooi verwerkt- de grote contrasten. Daarom op dit papiersoort die deze aspecten mooi kan weergeven, zonder te veel glans, zonder een beperking op een van deze elementen.

 

 

 

 

 

TAP2016; Marije ter WeeleMarije ter Weele:  de gespreksleider gedurende de dag.

Papierkeuze: Innova IFA11

Waarom: Een bijzonder beeld van een grote metropool (later begreep ik dat het Tokyo betreft)  dat de drukte, de geluiden, de smog, de vibes van zo’n stad als het ware doet voelen. Een mat papier met een iets warm-wit en enige textuur om dit beeld en het gevoel te dragen, optimaal doen uitkomen.

 

 

 

 

 

 

 

Zoek jij ook een perfecte Fine Art Print van jouw unieke beeld?

Wil jij ook jouw digitale beelden, kleur of zwart-wit, uitgevoerd zien in adembenemend mooie unieke afdrukken op passend Fine Art  papier?

Bel 06-22411679 of mail print@fineartprintingspecialist.nl voor een afspraak!

 

 

 

 

Profiel Fine Art Printing Specialist:

Jan R Smit Fine Art Printing Specialist: Brings your artwork to life....

De printstudio voor uw Fine Art Prints, waar u op kunt vertrouwen,  elke print weer!

Door mijn achtergrond als fotograaf kan ik mij als geen ander verplaatsen in jouw print uitdaging. Daardoor kan ik naadloos aansluiten op jouw werkwijze om te komen tot die unieke Fine Art afdruk van jouw beelden.

Ik biedt de hoogste printkwaliteit op de beste en allernieuwste printers: Epson SureColor-P7000 en Epson SureColor-P9000 . Gegarandeerd en elke print weer.

Ik biedt een ongeëvenaarde keuze aan papiersoorten, voor die perfecte match met jouw unieke beeld.

Tot slot een keur aan afwerkingen voor een compleet eindproduct om  als het ware zo aan de muur te hangen.

By |2018-03-04T19:02:20+00:00September 16th, 2016|Fine Art Print, TAP2016|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bel nu