Papierkeuze advies2014-08-09T08:10:27+00:00

Papierkeuze advies

Om uit een ongeëvenaard aanbod aan printmedia die keuze te maken passend voor uw beeld, is niet altijd eenvoudig. Hoewel ik op de website per papiersoort iets toon van het papieroppervlak en er ook  technische gegevens getoond worden, is het daarmee nog niet eenvoudiger op geworden. Eigenlijk moet je het papier zien, voelen, beleven.

Het is daarom altijd mogelijk om langs te komen in mijn print atelier om de verschillende papiersoorten zelf te beleven. Een proefdruk is mogelijk, ook zijn er staalkaarten beschikbaar.

Waarom dan dit advies?

Dit papierkeuze advies is bedoeld om enig houvast te bieden in het komen tot een keuze passend voor uw beeld.

Papieren onderscheiden zich eigenlijk met, wat het beste beschreven kan worden als, hun karakter. Dit karakter wordt bepaald door elementen als: structuur, dikte, stijfheid, oppervlak, kleur cq witheid, tast cq gevoel bij aanraken, gladheid oppervlak, reflectie-gedrag, fabricage-techniek.

Allemaal elementen die zich moeilijk “tastbaar” te beschrijven of af te beelden zijn op een website. Papier moet je eigenlijk in de hand hebben, voelen en beleven om te gaan waarderen om het karakter. Daarbij komt dat de keuze voor een papier bij uw beeld een persoonlijke keuze is. Er is dan ook geen goed of fout in deze, het is uw persoonlijke keuze als complement aan uw beeld.

Hieronder enkele adviezen om u te helpen de keuze uit het ongeëvenaarde aanbod enigszins in te perken als een eerste stap naar de uiteindelijke keuze:

Met welk doel

Waarvoor wilt u een Fine Art print? Is dat om je snapshots van bijvoorbeeld je vacantie in klein formaat te kunnen tonen aan vrienden , familie etc? Dan is een PE papier (glanzen, satijn, luster) de meest voor de hand liggende keuze. Deze zijn relatief ongevoelig voor beschadigingen, goedkoop en kwalitatief ls afdruk zeker niet slecht.

Is het voor een werkprint, bijvoorbeeld voor een review door peers, en is daarbij de bijdrage van de print zelf op het totaalbeeld niet aan de orde, ook dan is een PE papier de meest voor de hand liggende keuze.

Is het bedoeld om aan een klant te geven, om aan de muur te hangen, voor een expositie, of het definitieve eindproduct zoals een beperkte oplage, dan is het zeker aan de orde om een papiersoort te kiezen dat uw beeld completeert.

De Fine Art print is het tastbare eindresultaat dat nog lang getoond zal worden,  aan de muur hangend, in een portfolio etc. Hier gaat het dan om het totaalbeeld, waarbij de Fine Art print uw digitale werk completeert naar dat unieke eindresultaat.

Oppervlak, glanzend, of juist mat?

Puur fysisch bepaald biedt een glanzend oppervlak de hoogste kleurverzadiging en de diepste zwarting. Als uw beeld dus veel donkere partijen heeft met daarin veel details, grote contrasten en/of sterk verzadigde kleuren en kleurnuanceringen heeft, zal de keuze eerder richting glanzend gaan. De glans houdt ook in licht reflecties bij het bekijken van de afdruk en dat kan ook soms als storend worden ervaren.
Matte papieren daarentegen zijn eerder geschikt voor zeg maar een zachtere weergave, waar het matte vaak ook zacht overkomende oppervlak optimaal aan bijdraagt, soms door eigenlijk in de ervaring van het beeld niet aanwezig te zijn.

Kunsthistorie of Prijs?

Veel Fine Art papieren hebben hun oorsprong in oorspronkelijke kunstenaarspapieren, gebruikt door beroemde kunstenaars als Picasso, Chagall of Warhol. Een aantal daarvan worden al vele generaties lang  geproduceerd door bedrijven die hun oorsprong vinden in de middeleeuwen, zoals Hahnemuhle (1584) , Canson (1557) en Arches (1492). Logischerwijs hangt aan deze kunsthistorie ook een prijskaartje.

Er zijn ook Fine Art print papieren die niet een eeuwenlang opgebouwde kunsthistorie hebben, echter kwalitatief zeker goed zijn, zoals de papiersoorten van Innova. Hun prijskaartje is dan ook een stuk aantrekkelijker.

Textuur, glad of juist heel sterke textuur?

Kenmerken de PE papieren zich met een perfect gladde textuur, daarover hieronder meer, de Fine Art papieren daarentegen hebben allemaal een bepaalde mate en vorm van textuur in hun oppervlak. Zowel aan de printzijde als de keerzijde overigens. Dit komt door het gebruik van alpha-cellusose of katoenvezels voor de papierdrager. Bij de fabricage wordt dit verder beinvloed, zoals het zeven van de vezels, de viltlaag op de laatste rol in het fabricage-proces en het drogen. Daarnaast zijn er fine art papieren die nog een toplaag krijgen, zoals de barietpapieren. Die kenmerken zich dan ook met een relatief gladde textuur, waarbij de onderliggende vezel textuur nog in meerdere of mindere zichtbaar is.

Welke witheid van het papier , warm of juist hoogwit?

Elk papiersoort heeft zijn eigen witkleur. Wit is ook een kleur en kan per papiersoort behoorlijk anders van kleur zijn. Het bepaalt bij het printen ook het wit van de afdruk, het wit in uw beeld wordt namelijk het wit van het papier. Daarmee draagt het sterk bij aan de visuele beleving van de print. Een warm-wit bijvoorbeeld voor portretten of voor benadrukking van de sensualiteit in het beeld. Een koelwit eerder voor een besneeuwd of ijzig landschap.

Aan het papier kunnen optische witmakers zijn toegevoegd, die UV-licht omzetten in zichtbaar blauw, waardoor het papier voor het oog witter en koeler toont. Dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid UV in het licht dat op het papier valt.
Ook hier is er geen goed of fout, wel is het zo dat deze optische witmakers op den duur uit het papier verdwijnen en dit kan onregelmatig verdeeld over de afdruk gebeuren. De snelheid waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de condities waaronder u uw afdrukken bewaart en de gekozen papiersoort. Wilt u dus een print met een lange levensduur, denk hierbij aan vele (tientallen) jaren, dan is het advies om een papiersoort te kiezen zonder witmakers.

PE papier of juist Fine Art papier?

De PE papiersoorten zijn in feite bij iedereen bekend. Wie heeft er niet bij een afdrukcentrale afdrukken besteld van de vacantiefoto’s? Hiervoor wordt PE papier gebruikt. De keuze hier heeft dus directe invloed op de prijs, PE papieren worden in grote hoeveelheden gemaakt en gebruikt en daarom relatief goedkoop. Het oppervlak is in keuze beperkt tot drie: glanzend, satijn, luster (ook wel pearl genoemd). De textuur is glad en strak. Daarmee kom je tot het karakter van PE papieren: weinig karakter, onopvallend, prijsgunstig, universeel inzetbaar. Geschikt voor werk-prints, korte presentaties, prints van snapshots, kortom werk waarbij het karakter van het papier geen rol van doorslaggevende betekenis heeft.

De Fine Art papieren daarentegen hebben -zoals eerder vermeld- veelal hun oorsprong in de kunstwereld, een aantal ervan gaan tot enkele honderden jaren terug. Deze worden in minder grote hoeveelheden geproduceerd, met hun Eigen unieke en daardoor duurder fabricage proces. Door hun rijke kunsthistorie hebben deze papieren hun eigen uniek karakter. Dit karakter draagt dan ook bij aan dat unieke resulaat van een Fine Art print van uw werk.

Hoe wordt gepresenteerd?

Los in de hand, of ingelijst, of opgeplakt op een drager, of achter acryl?  Bij de uiteindelijke presentatie van Fine Art prints van uw werk zijn meerdere afwerkingen ( finishing) mogelijk.
Bij inlijsten is naast de optische werking van de lijst en eventueel de passe-partout, vooral bepalend of wel of niet glas voor de afdruk geplaatst wordt. En als er glas gebruikt wordt, of dat glas van gewoon, of wit of museumkwaliteit is. Achter gewoon glas, het goedkoopste, verdwijnt het specifieke karakter van het papier veelal volledig en komt er een groen-blauwige zweem over het beeld. Het is dan beter om zonder glas in te lijsten.

Het gebruik van een passe-partout is persoonlijk. Een passe-partout kan wel heel veel uitmaken op de beleving van de Fine-Art print. Het is daarom niet iets om zomaar erbij te doen, maar om bewust onderdeel te maken van de totale presentatie.

Bij het opplakken op een drager kan het opplakproces de textuur van het papier veranderen. Daarnaast is het ook belangrijk te bedenken hoe ermee omgegaan wordt. Fine Art papieren hebben een relatief kwetsbaar oppervlak, elke vorm van aanraking leidt tot een zichtbare, niet te herstellen, beschadiging. Donkere partijen in de afdruk zijn extra kwetsbaar omdat zij beschadigingen van het oppervlak heel nadrukkelijk zichtbaar maken. Ons advies is dan ook om, indien mogelijk, een witrand te laten rond een fine-art print.

Bij aanbrengen achter acryl is de papierkeuze bepaald door het gevolgde proces van aanbrengen. Bij DIASEC™ , op afstand de beste, is er keuze uit enkele papiersoorten. Neem hiervoor contact op.

 

Algemeen:

Bij de papiersoort beschrijving op de website is naast een of meer beelden van het papier ook een korte omschrijving en een samenvatting van de belangrijkste technische kenmerken.
Daarnaast is, indien beschikbaar, een technisch gegevensblad van de fabrikant te downloaden. Verder laat ik bij elk papier een kwaliteitsrapport opmaken, met daarin aspecten als witpunt, kleurruimte, maximale zwarting, toonverloop.  Ook deze is te downloaden.
Zoals hierboven al aangehaald, de keuze voor een papier bij uw beeld is een persoonlijke keuze op basis van uw persoonlijke beleving van het karakter van het papier, er is dan ook geen goed of fout in deze, het is uw persoonlijke keuze als complement aan uw beeld.

Het is daarom altijd mogelijk om langs te komen in mijn print atelier om de verschillende papiersoorten zelf te beleven. Een proefdruk is mogelijk, ook zijn er staalkaarten beschikbaar.  Bel of email voor een afspraak.

 

Bel nu